tiistai 4. marraskuuta 2014

Morgonstund har.....

Någonting har förändrats. Någonting i/hos mig. Stirrar in i spegelbilden ifall jag kan upptäcka var kortslutningen skett!!!! Jag nämligen njuter oerhört av att röra på mig! Jag ser framemot mina timmar på gymmet. Nästan så jag väntar på att få packa min väska och traska iväg. Småtrallande dit och utmattad tillbaka. Inte trallande, snarare darrande och lätt illamående.

Det är svårt att acceptera, att sinnet och kroppen inte mera kör samma race. Nog borde jag ju orka som de andra. De andra unga och vältränade kvinnorna, som hoppar, böjer och vrider sina kroppar utan att en svettdroppe bryter fram. Vem är så damen där längst bak, högröd och pustande? Hon ser vagt bekant ut ;)

Dessa morgonpass har blivit allt mer viktiga för mig. Nu har vi varit 2 månader här i Oslo och takten trappas upp. Den gågna veckan har varit väldigt hektisk. Som ny vill man ju gå på allt, dvs. man vet inte riktigt vad man kan gallra bort. Det är mottagningar och middagar, olika evenemang där vi representerar och så våra egna tillställningar. Ministrar flyger in över en dag, de skall trakteras. Finska firmor vill knyta kontakter med Norge och för dem ordnas det mottagningar mm.mm.

Exempel; igår hade vi ett 50tal energi"människor" på en mottagning. Mottagningen föregicks av ett antal presentationer. Erik hälsade alla välkomna och jag stod bredvid, leende sådär välkomnande som en värdinna gör ;) Experterna i energifrågor hade sina anföranden, värdinnan satt och lyssnade men förstod ingenting! Tankarna vandrade och landade på något helt annat än vindkraft. Nåja, strax var det dags för trakteringen och "small-talket." Godbitarna försvann från serveringsfaten, sorlet nådde höga decibel och kontakter slöts. Värdinnan gick omkring och övervakade, att allt fungerade. Vilket det gjorde, för vår personal är fenomenal.

Gästerna trivdes och klockan tickade. Jag stod och sneglade hur minuterna gick. Nej, tidtabellen håller inte. Vi var nämligen bjudna till en middag på Akershus Slott. Vad göra? Vi ursäktade oss, sprang upp till vår privata våning, bytte kläder och rusade iväg. Vi hann, pfiu. Middagen var en fantastisk upplevelse. Där satt vi, alla de nordiska ambassadörerna med fruar, vid honnörsbordet. Det skålades för Kongen och det skålades för oss, de olika statsöverhuvudenas representater, era excellenser! .... och middagen var utsökt! Kveite ( hälleflundra ) som bara norrmännen kan laga! Servitrisen tyckte väl jag såg hungrig ut, för jag fick två bitar kveite, medan mina bordskavaljerer fick nöja sig med en bit :D

Lördagsmorgon, äntligen, men program på kvällen. Kongsberg fyller 200 år och det skall kalasas kungligt. Nu, först nu, läser jag inbjudan ordentligt. Klädkod..... smoking. Smoking var klädkoden även vid Akershus slott-evenemanget. Där kände jag mig rätt säker, smoking för mannen betyder klänning med jacka för damen. Läste jag! Väl ditkomna var damerna klädda allt från "vanlig" klänning till långklänning. Inför lördagens fest, vet jag inte riktigt vad jag skall klä mig i. Väljer långklänning, och det var helt rätt! Magnifik fest, med underhållning från början till slut. Maten? Kveite, bla.!!!!!!

Nu har en ny vecka börjat. En lugnare för mig, men av Eki har jag knappt sett röken av. Jag hör att han är i reps.våningen, hör hans röst bland sorlet av andra röster. Det är frukostar och luncher. På måndagen kom utrikeshandelsministern, bara för dagen. Program från morgon till kväll. Jag vaknade till, mitt i natten, av att Eki kom hem. Tidig väckning för honom på tisdagen, hela dagen seminarier på Voksenåsen, Holmenkollen. Imorgon en sen middag hos en kollega, efter arbetsdagen. På torsdagen, i ottan, flyger han med Norges statsminister, Erna Sohlberg, till Helsingfors. Möte med Alexander Stubb. På fredagsmorgonen flyger Eki tillbaka och arbetsdagen avslutas med en middag hos VDn för Voksenåsen. Det positiva med dessa middagar är, att jag får träffa min man!!!!

Veckoslutsprogrammet har jag inte ens bekantat mig med. Jag får ta en dag i sänder, annars blir det för mycket! Helt enkelt! Så småningom blir det jul och då tappas väl takten ner. För stunden!

Imorgon en ny dag, med nya utmaningar!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti